Ekoprojekt
Základná škola v Nižnej ako jediná z celej Oravy získala začiatkom tohoto roka grant na realizáciu ekoprojektu na ploche školského dvora. Náš ekoprojekt bol medzi 19 úspešnými zo 174 podaných projektov celého Slovenska. Tento projekt sa uskutoční vďaka finančnej podpore Nadácie Ekopolis a spoločnosti Slovnaft a. s. v rámci programu Zelené oázy. Finančne projekt podporuje aj obec Nižná.
Súčasťou nášho výnimočného školského areálu je veľká trávnatá plocha, v ktorej rastie množstvo drevín. To nás inšpirovalo jednak ku časti pomenovania nášho ekoprojektu Zelená oáza, tak aj k umiestneniu environmentálnych prvkov práve do tohto jedinečného priestoru. Ako učitelia prírodovedných predmetov sme sa rozhodli, že nové prvky, ktoré sa budú výrazne podieľať na obrazotvornosti prostredia, nebudú mať len estetický a oddychový, ale aj poznávaco-náučný význam(areál školy). Preto sme dali nášmu projektu názov Zelená oáza oddychu a poznávania - ZOOP.
Pri tvorbe projektu ZOOP školského areálu Nižnej sme vychádzali z dvoch hlavných faktov. Prvým bol spôsob využívania areálu počas vyučovania a po vyučovaní, kedy jeho priestory využívajú žiaci cez veľkú prestávku na pasívny, ale aj aktívny oddych. Druhým je veľkosť, rozmiestnenie a druhové zastúpenie tu rastúcich drevín.
Ako to vyplýva z názvu projektu, stanovili sme si za hlavný cieľ nenásilne zakomponovať do prostredia nielen oddychové, ale aj výchovno-vzdelávacie ekologické prvky. Tým chceme maximálne účelne využiť projektovaný priestor. Do areálu Zelenej oázy oddychu a poznávania sme sa rozhodli zakomponovať týchto 6 prvkov: 1. Ekoučebňa, 2. Prenosné lavičky na skupinovú prácu žiakov, 3. Náučné stromoradie ihličnanov, 4. Živý plot z krušpána zeleného, 5. Náučná tabuľa ZOOP, 6. Lavičky pod lipou.
Ekoučebňa sa stane pútavou dominantou ZOOP. Pretože sa jedná o neživý prvok areálu, rozhodli sme sa hlavne pri ňom prispôsobiť jeho estetiku, veľkosť a umiestnenie ku už existujúcim prvkom. Na tvorbe celkového vzhľadu ekoučebne sa svojimi návrhmi podieľali aj žiaci našej školy, ktorých náčrtmi sme sa inšpirovali. Zhotovená bude hlavne z miestnych prírodných surovín - drevo, vápence a pieskovce. Steny ekoučebne sme metodicky rozdelili do troch náučných sekcií - botanickej, zoologickej a geologickej. Tie budú orientované tak, aby informácie, ktoré získa pozorovateľ v ekoučebni, čo najviac tematicky súviseli s výhľadom do prostredia na danej strane po tzv. náučnej ekolínii: ekoučebňa - prostredie.
Prenosné lavičky na skupinovú prácu žiakov spolu s ekoučebňou vytvoria kreatívny multicelok s využitím pre školskú aj mimoškolskú činnosť. Vyučujúci tak bude môcť variovať početnosť v skupinách, prípadne ich uložiť do rôznych tvarov aj prostredia podľa potreby.
Náučné stromoradie ihličnanov sa stane akousi praktickou učebňou pri alternatívnej výučbe prírodovedných predmetov. Zároveň by vytvorilo prírodnú, estetickú a ochrannú hranicu severovýchodnej strany ZOOP. Do stromoradia zakomponujeme 10 druhov ihličnatých drevín, ktoré sú v školských osnovách prírodopisu a rastú v regióne Orava.
Živý plot z krušpánu vždyzeleného bude ďalším živým prvkom našej ZOOP. Jeho hlavnou úlohou bude vytvoriť ochrannú prírodnú bariéru zachytávajúcu hluk a prach z blízkej miestnej komunikácie. Ďalej esteticky prekryje dnešný neúhľadný železný plot.
Aby sme vzbudili záujem a zlepšili informovanosť o environmentálnom význame ZOOP nielen u detí, ale aj u širokej verejnosti, rozhodli sme sa náučnú tabuľu umiestniť tak, aby poskytovala informácie nielen žiakom, ale aj osobám prechádzajúcim po priľahlom verejnom chodníku. Náučnú tabuľu osadíme do živého plotu z krušpána tak, aby nepôsobila rušivo.
Lavičkou pod lipou chceme cez prírodu pripomínať žiakom ich slovanské korene. V týchto miestach sa žiaci zdržiavajú v ranných hodinách(pred otvorením školy), ale tiež popoludní, keď čakajú na rôzne krúžky. K lavičke vysadíme jeden strom lipy malolistej.
Realizáciou tohto ekoprojektu, tak ako vyplýva aj z jeho názvu - Zelená oáza oddychu a poznávania, by sme chceli u žiakov našej školy nenásilnou hravou formou podporovať ich environmentálne chápanie sveta. Veď už jeho samotné prvky: 1, Ekoučebňa 2, Prenosné lavičky na skupinovú prácu žiakov 3, Náučné stromoradie ihličín 4, Živý plot z krušpána zeleného 5, Náučná tabuľa ZOOP 6, Lavičky pod lipou, dávajú veľa alternatívnych možností vyučovania pre našich pedagógov.
Tak ako doposiaľ bude mať projektovaná plocha aj veľký význam ako oddychový a relaxačný prvok pre žiakov aj verejnosť. Ako pedagógovia sa o tom každodenne presviedčame, keď si žiaci na príjemné oddýchnutie a zrelaxovanie, ako v dopoludňajších, tak aj popoludňajších hodinách, vyberajú práve priestor, kde plánujeme realizovať náš zámer. Je to logické, keď sa žiak po náročnej písomke posadí cez veľkú prestávku medzi stromy. Veď tie naň pôsobia svojou ukľudňujúcou farbou a vlastnou mikroklímou vyvolávajú príjemný uvoľňujúci pocit. To isté platí aj po celom dni strávenom v školskej lavici medzi štyrmi stenami.
Jednou z podmienok udelenia grantu je, že do ekoprojektu musí byť zapojená verejnosť a prevažná časť prác musí byť vykonaná dobrovoľne. Samozrejme, že do realizácie budú zapojení žiaci s vyučujúcimi na hodinách pracovného vyučovania, v poobedňajších hodinách žiaci školských krúžkov. Niektoré práce na projekte však budú vyžadovať fyzicky náročnejšiu a hlavne odbornú napr. tesársku pomoc. Preto sa aj takýmto spôsobom obraciame na Vás o pomoc pri realizácii nášho ekoprojektu. Budeme vďačný za akúkoľvek formu podpory.
TENTO PROJEKT SA USKUTOČNÍ VĎAKA FINANČNEJ PODPORE NADÁCIE EKOPOLIS A SPOLOčNOSTI SLOVNAFT a.s. V RÁMCI PROGRAMU ZELENÉ OÁZY.
Mgr. Suchánek Jaroslav a kolektív pracovníkov školy
20.4.2007
Prečítané 2217x