Juraj Thurzo ako pán Oravského hradu a teda aj farností na Orave zriadil pre svojich poddaných nové fary. Pre dediny v blízkosti rieky Studenej založil v roku 1602 evanjelickú faru v Nižnej. K tejto fare patrili obce Zuberec, Habovka, Oravský Biely Potok, Podbiel, Nižná a Zemianska Dedina. V tomto období vrcholila reformácia a keďže Thurzo bol sám evanjelik, takto vyšiel v ústrety svojim evanjelickým poddaným augsburského vyznania, teda presne v súlade s heslom „Cuius regio, eius religio“ - Čie je panstvo, toho i náboženstvo.
Zemianska Dedina mala vlastný kostolík, v ktorom boli občas slúžené aj bohoslužby. Kostolík - kaplnka stojí na vyvýšenom mieste za potokom Hldočín. Kronika obce sa o tomto chráme zmieňuje až v roku 1802. Vtedy sa Matej Žuffa, katolícky kňaz pôsobiaci v Kaločskej diecéze a rodák zo Zemianskej Dediny, zaslúžil o jej prestavbu a nové zariadenie interiéru. 29. apríla 1832 bol za kurátora* kaplnky Oravským komposesorátom ustanovený Pavol Žuffa-Gasparis. 10. júla 1832 darovala Žofia Čuporáková zemianskej kaplnke nový zvon. Menšími opravami prešla táto stavba ešte v roku 1884. Zložili sa na ňu obyvatelia obce. Ako sa dočítame v kronike, 31 obyvateľov dediny vtedy obetovalo 58 zlatých a 60 grajciarov. Neskôr, v roku 1964, bola na kostolíku - kaplici, ako ho ľudovo volali, prerobená strecha. Namiesto pôvodnej drevenej sa strecha pokryla hliníkovým plechom. O rok neskôr, v roku 1965 bola kaplica opravená zvonku novou omietkou a zvnútra novým náterom. Zároveň sa vymenili dvere a okná. V roku 1969 bol zakúpený nový zvon za 10 000 Kčs, na ktorý sa poskladali občania Zemianskej Dediny. Zasvätený bol sv. Anne a posvätený pátrom Matejom Kolejákom, rodákom z Liesku (vtedy duchovný správca nižnianskej farnosti), tesne pred vianočnými sviatkami. Keďže sa kaplica skladala len z jednej hlavnej lode, priestorovo bola pre obyvateľstvo nepostačujúca. Pôvodná stavba bola jednoloďová, zakončená plytkým polkruhovým ambitom. Veža je jednoduchá s polkruhovými otvormi a na fasáde viackrát členená rímsami. Zakončená je zvoncovitou baňou s dvojramenným krížom. Vo veži sa nachádzajú tri zvony.
Interiér hlavnej lode je zaklenutý dvomi poľami krížovej klenby, v zadnej časti s lunetovými výsekmi pôvodne pre okenné otvory. Klenby spočívajú v strede chrámovej lode na dvoch polpilieroch. Presbytérium* je tiež zaklenuté krížovou klenbou, pričom masívny triumfálny oblúk dopadá na rímsové konzoly.
Inventár kostolíka tvorí aj oltár Božského Srdca Ježišovho. Pochádza zo začiatku 19. storočia a sú na ňom badateľné vplyvy klasicizmu. Oltár je stĺpovej architektúry. Stĺpy sú zakončené korintskými hlavicami, ktoré nesú rímsami zdobený oblúkový tympanón*. Medzi stĺpmi je výklenok, v ktorom je umiestnená drevená socha Božského Srdca Ježišovho. Ide o prácu ľudového majstra, pričom je evidentné, že táto socha vznikla oveľa neskôr ako samostatný oltár. V spodnej časti oltára je umiestnený jednoduchý bohostánok, vedľa ktorého sú na nižších stĺpoch umiestnené dve sochy adorujúcich anjelikov. Súčasťou interiéru je aj kríž s dvomi postavami adorujúcich anjelikov z 19. storočia. Ide o vzácne a zaujímavé dielo neznámeho ľudového majstra so značným zmyslom pre proporcionalitu. Pri vchode do kaplnky je na pravej strane umiestnený kríž s telom ukrižovaného Krista. Môže pochádzať z polovice 19. storočia. Rovnako ide o prácu neznámeho ľudového majstra.
V druhej polovici 20. storočia bola stavba dvakrát značne rozšírená o menšie bočné lode. Keďže sa tieto práce robili počas totalitného režimu, boli s tým menšie problémy, no stavba bola nakoniec úspešne dokončená.
*kurátor - predseda evanjelického cirkevného zboru
*presbytérium - priestor pred oltárom
*tympanón - trojuholníkový štít nad vchodom či oknom na frontálnej strane budovy
V katastri obce sa nachádzajú tri cintoríny.
Najstarší, evanjelický cintorín sa nachádza na vyvýšenine, juhozápadne od kaplnky, za potokom Hldočín. Toto miesto dnes označuje už len pôvodný hlavný kríž cintorína. Tento kríž pochádza z dielne bielopotockých kamenárov. Kríž je z bielopotockého pieskovca. Pozostáva z kvadrovitého podstavca, na ktorom je dnes už nečitateľný text. Hranolovitý driek stĺpu nesie v hornej časti reliéf dvoch okrídlených hláv anjelikov. Nad profilovanou hlavicou sa vypína kríž s reliéfom Ukrižovaného.
Druhý - cholerový cintorín bol založený po epidémii cholery, ktorá zúrila v Uhorsku v roku 1831. V Zemianskej Dedine si tiež vyžiadala mnoho obetí. Cintorín sa nachádza severozápadne od dediny, smerom do Magury. Dodnes sa toto miesto volá „Na hrôboch“. Miesto je označené krížom.
Tretí cintorín, ktorý slúži dodnes, bol založený 7. apríla 1863. Zápis richtára:
„S dobrocynosty Bohu naseho pana brata a obyvatela obcy nasej Dedina Nobilium pana Zuffa Janosa Balasy na tento cas byvati a bydlici v Slavnom Vidjeku Zemanskom v obci Solt gakovi pre nastivenja get pratelstva tak sveho grunta opatren ge predvidice tarchy obecne podaroval na novy obecny cmiter zlatich petnast. Rak. cisla, tojest zl.15 R.C. Jagebi dobrodini nech Pan Boh vynahradi a pozehna a udeli zdravja, ze se to stalo a zapisalo pre potomkov tohoze pana Brata. Stalo sa za pana richtara pana Jana Dedinskjeho Madera mladci.“
Pozemok na cintorín bol darovaný Jánom Žuffom-Balasym (pôvodom zo Zemianskej Dediny). Hlavný kríž na cintoríne je z roku 1864. Vyhotovený bol taktiež rukami slávnych bielopotockých kamenárov. Skladá sa z podstavca a hranolovitého drieku zdobeného reliéfom okrídlenej cherubínskej hlavy. Nad profilovanou lichobežníkovou hlavicou sa vypína kríž s dominantným, plasticky modelovaným telom Ježiša Krista. Na tomto cintoríne sa nachádza viacero zaujímavých náhrobných kameňov z konca 19. a začiatku 20. storočia. Ide o 13 pieskovcových náhrobkov krížovej architektúry, pričom päť z nich pochádza z konca 19. storočia. Za pozornosť stoja ľudovo poňaté kamenné reliéfy ukrižovaného Krista na viacerých krížoch. Nachádza sa tu aj jeden náhrobok, vyrobený z tabuľového pieskovca, pochádzajúceho pravdepodobne z dielne dolnooravských kamenárov pucovského okruhu. Je zdobený plytkým ornamentálnym reliéfom a textovou časťou.
V chotári obce môžeme ešte nájsť kríž nad cestou do „Svrčníka“. Je podobnej architektúry ako hlavný kríž na novom cintoríne, no skromnejšieho prevedenia. Na toto miesto bol prenesený v roku 1928 z “Dielu“.
Tu na jeho pôvodnom mieste potom obyvatelia postavili jednoduchý kríž zo žuly v drieku s otvorom, v ktorom je umiestnená soška Panny Márie.
V októbri 1948 pribudol v dedine ešte jeden dominantný pamätník. Je ním stĺp so sochou Božského Srdca Ježišovho, ktorú zadovážil a posvätil nižniansky farár Jozef Laurinec. Cena sochy bola 6000 Kčs. Betónový podstavec v cene 10 000 Kčs daroval žid A. Murín, lekárnik z Trstenej. Jedná sa o prvý pomník či sochu, nachádzajúci sa v obci Zemianska Dedina. Môžeme ho nájsť približne v strede obce, pred domom č. 51.
Zemianska Dedina sa charakterizuje ako kuriálna, teda zemianska obec. Oprávnene, veď v roku 1778 tu žilo 28 zemianskych rodín. Bývalo takmer pravidlom, že erbom každej kuriálnej obce je erb rodu, ktorý si tu najviac uplatňoval zemepánske práva. Rovnako je to aj v Zemianskej Dedine.
Erbový symbol Zemianskej Dediny pozostáva z dvoch častí. Na modrom štítovom poli sa v hornej polovici erbu nachádza zlatá, perlami zdobená antická koruna, z ktorej vyrastá obrnené strieborné rameno, držiace striebornú šabľu so zlatou rukoväťou. V dolnej polovici sa nachádzajú dve, oproti sebe stojace, strieborné drevenice so zlatými strechami.
Genéza erbu sa vyvíjala z vyobrazení na dvoch starých pečatidlách, pochádzajúcich z 18. a 19. storočia. Na najstaršom existujúcom pečatidle z 18. storočia, ktoré je okrúhle, sa objavuje motív listovej koruny s ramenom držiacim šabľu. Rameno so šabľou, položené na korune, je tiež súčasťou rodového erbu rodu Dedinských. Tento starý oravský zemiansky rod odvodzuje svoj pôvod práve zo Zemianskej Dediny. Súčasťou tohto pečatidla je aj kruhopis, ktorý znie: NOBILIVM DEDINA (Zemianska Dedina). Odtlačky tohto pečatidla sa našli aj na dokumente z roku 1867. Text kruhopisu, v ktorom je vyryté písmeno V namiesto písmena U dokazuje, že pečatidlo z 18. storočia malo staršiu predlohu. Táto zámena písmen sa totiž objavuje iba v 16. a 17. storočí.
Mladšie pečatidlo z 19. storočia je oválne. Na ňom sa, okrem rodového symbolu, objavujú ešte dve palmové ratolesti, umiestnené pod štítom. Kovorytec nad korunou vynechal rameno. Nový erb bol naviac obohatený o dve heraldicky zobrazené drevenice. Tieto sú symbolom dedinského prostredia a spolu s vyobrazením v hornej časti erbu poukazujú na zemiansky, teda šľachtický pôvod obce. Názov obce: DEDINA NOBILIUM je vyrytá v hornej polovici poľa. Odtlačok pečatidla sa našiel na písomnosti z roku 1849.
Na konci 19. storočia obec používala aj nápisovú pečiatku. Text v jej poli znie: ÁRVA MEGYE * Nemes-Dedina KÖZSEG * VÁRI JÁRÁS. Táto nápisová pečiatka sa našla na písomnosti z roku 1910.
Vlajka obce nesie tie isté farby, ktoré nájdeme aj na erbe. Pozostáva z piatich pozdĺžnych pruhov vo farbách: žltá (2/8), biela (1/8), modrá (2/8), žltá (1/8), biela (2/8). Vlajka má pomer strán 2:3 a ukončená je tromi cípmi t.j. dvomi zástrihmi, siahajúcimi do tretiny jej listu.
Erb a vlajka Zemianskej Dediny boli schválené heraldickou komisiou v Bratislave v roku 2004.
V minulosti ľudia venovali väčšinu času prácam na poli, aby sa postarali o živobytie. Až neskôr, keď bola väčšina ľudí zamestnaná v Tesle Orava Nižná, sa mohli čoraz viac venovať aj kultúre. Príchodom techniky sa život zmenil aj u nás.
Pojazdné kino „ŠUP“, ktoré ako prvé šírilo kultúru v dedine, k nám prišlo prostredníctvom JRD, premietalo filmové predstavenia s propagáciou JRD. Bežne však mládež navštevovala filmové predstavenia v Nižnej. V priemere päťkrát do roka sa uskutočňovali „hovory s ľuďmi“, na ktorých sa ľudia zoznamovali s vtedajším socialistickým budovaním a v diskusiách boli objasňované novoty v štáte.
V roku 1958 bola založená dedinská organizácia Československého zväzu mládeže. Za predsedu bol zvolený Alojz Žuffa-Kubovie.
V roku 1959 Tesla Orava Nižná darovala obci televízny prijímač, ktorý vo veľkej miere zvýšil informovanosť a sledovanosť ponúkaných programov v rámci spoločných stretnutí občanov a mládeže.
V roku 1969 tu bola založená Telovýchovná jednota Zemianska Dedina. Futbalový oddiel TJ hral v tretej triede okresnej súťaže. Zlé finančné podmienky a chýbajúce futbalové ihrisko sa podpísali na skorom zániku samostatného futbalového oddielu v Zemianskej Dedine.
V ďalších rokoch si ľudia kupovali rádioprijímače a už takmer v každej domácnosti vlastnili televízny prijímač. Napriek tomu, ľudia sa vedeli aj spolu stretávať. Jedným z príkladov je aj jednodňový výlet do Roháčov v júni 1992. Výlet sa uskutočnil za účelom poznania územia Roháčov, ktorého vlastníkmi boli už naši predkovia. Autobus, ktorým sa cestovalo, bol plne obsadený. Túra sa konala po trase okolo roháčskych plies a vodopádu. Niektorí zažili popri príjemnom prežití nie málo strachu, keď sa ocitli v tesnej blízkosti medvedice a jej štyroch mláďat.
©2007 | webmaster | | | |